Inhimillinen Gausin käyrä ja tulevaisuuden rytmi – Pohdinta organisaation yhteisestä tajunnasta

Picture of Jarmo Hyökyvaara
Jarmo Hyökyvaara

Markkinatalous on armoton peili. Asiakas katsoo organisaatiota ja kysyy hiljaa mutta vaativasti: Oletteko te relevantteja minun tulevaisuudelleni? Tämä kysymys ei kohdistu vain tuotteisiin tai palveluihin, vaan se porautuu syvemmälle – organisaation elinvoimaan, kykyyn uusiutua ja haluun ymmärtää maailmaa, joka muuttuu nopeammin kuin koskaan.

Mutta kun käännämme katseen markkinasta organisaation sisälle, emme näe yhtenäistä koneistoa, joka vastaa huutoon yhdellä äänellä. Näemme inhimillisyyden koko kirjon. Näemme yhteisön, joka asettuu tulevaisuuden eteen Gausin käyrän – normaalijakauman – mukaisesti. Tämä jakauma ei ole ongelma, joka pitää korjata, vaan realiteetti, jota on ymmärrettävä.

Turvan ja uteliaisuuden janalla

Käyrän toisessa päässä ovat ne, joille tulevaisuus näyttäytyy uhkana. He eivät ole “muutosvastarintaisia” ilkeyttään, vaan usein asemansa ja kokemuksensa vuoksi. Kun ihminen kokee taloudellisen tai ammatillisen turvallisuutensa uhatuksi, vanhan puolustaminen on biologisesti looginen reaktio. Tässä positiossa energia kääntyy sisäänpäin: rakenteiden suojeluun, tiedon pimittämiseen valtana ja olemassa olevan oikeuttamiseen.

Käyrän toisessa ääripäässä ovat uteliaat, ne, joille epävarmuus on polttoainetta. Heille asiakasymmärryksen kasvattaminen on seikkailu, ei rasite. Heidän energiansa suuntautuu ulospäin, kohti uutta horisonttia.

Näiden ääripäiden väliin jää suuri enemmistö – organisaation painopiste ja massa. He odottavat, havainnoivat ja punnitsevat. Heissä asuu potentiaali liikkua kumpaan suuntaan tahansa riippuen siitä, millaista tarinaa tulevaisuudesta kerrotaan ja millaista turvaa heille tarjotaan.

Tähän inhimilliseen yhtälöön sekoittuvat vielä henkilökohtaiset muuttujat: ruuhkavuosien väsymys, senioriteetin tuoma perspektiivi, teknologinen kyvykkyys tai siviilielämän huolet. Organisaatio on lopulta vain sumea joukko yksilöitä, joista jokainen käy omaa neuvotteluaan rohkeuden ja pelon välillä.

Kaksoispolun kulttuurinen haaste

Tässä kohtaa törmäämme aiempaan pohdintaamme yrityskulttuurien eroista. Vakiintunut organisaatio on perinteisesti rakennettu Gausin käyrän vasemmalle laidalle: optimoimaan, toistamaan ja turvaamaan. Sen kulttuurinen painovoima vetää kohti ennustettavuutta. Startup-maailma taas elää käyrän oikealla laidalla, jossa epävarmuus on ainoa vakio ja uteliaisuus elinehto.

Tavoiteltu “kaksoispolku” – kyky olla samanaikaisesti vakaa ja uudistuva – vaatii organisaatiolta poikkeuksellista henkistä joustavuutta. Se vaatii kulttuuria, joka ei yritä pakottaa “turvallisuushakuista” ihmistä väkisin “startup-yrittäjäksi”, vaan rakentaa sillan näiden maailmojen välille.

Emme voi olettaa, että vakiintuneen organisaation syväosaaminen muuttuu ketteräksi kokeilukulttuuriksi yön yli. Eikä sen pidäkään. Mutta emme myöskään voi antaa turvallisuushakuisuuden halvaannuttaa kykyämme vastata asiakkaan muuttuvaan tarpeeseen.

Aika, rytmi ja yhteinen ymmärrys

Avain on ajan ja rytmin kunnioittamisessa. Muutos ei tapahdu käskyttämällä, vaan luomalla tilaa yhteiselle ajattelulle.

Jos organisaatio haluaa olla haluttu kumppani asiakkaalle, sen on ensin oltava turvallinen kumppani omille ihmisilleen. Kulttuurin on kyettävä kannattelemaan sitä jännitettä, joka syntyy vanhasta luopumisen tuskasta ja uuden oppimisen vaivasta.

Tarvitsemme kulttuuria, joka siirtää fokuksen pois “minun asemastani” kohti “meidän asiakastamme”. Kun yhteinen ymmärrys asiakkaan todellisuudesta syvenee, se alkaa toimia yhdistävänä voimana. Asiakkaan ongelma on ainoa neutraali maaperä, jossa pelkäävä ja rohkea voivat kohdata. Siellä turvallisuushakuinen voi tarjota kokemuksensa tuomaa vakautta ja utelias voi tarjota uusia näkökulmia ratkaisuun.

Tämä vaatii armollisuutta. Asiat muuttuvat ajan kuluessa, ja jokaisella organisaatiolla on oma, orgaaninen rytminsä. Emme voi väkisin vääntää Gausin käyrää uuteen asentoon, mutta voimme johdonmukaisella, avoimella ja osallistavalla kulttuurilla luoda imun, joka houkuttelee massaa kohti uteliaisuutta.

Lopulta kyse on energiasta. Tulevaisuuden voittaja on se yhteisö, joka onnistuu vapauttamaan ihmistensä energian sisäisestä selviytymiskamppailusta yhteiseen, asiakasta palvelevaan luomiseen. Se on matka, jossa jokaisen yksilön valmius on arvokas, ja jossa yhteinen ymmärrys on paras turva epävarmaa tulevaisuutta vastaan.